Under december har vi fokus på kraftfulla coachfrågor här på coachbloggen. Idag ett udrag ut Nya Coachboken av Anja Lindberg.
”Kraftfulla frågor är ett av de starkaste verktygen en coach har. De ingår i flera av ICF:s coachkompetenser, som beskrivits i föregående kapitel. Vi har valt att ge dem ett eget, fördjupat, kapitel.
Kraftfulla frågor är frågor som coachen ställer som bidrar till att klienten utmanas i sina begränsningar och kan agera på nya sätt och därmed växa. Som coach använder du ofta frågor, de är centrala i processen.
Du behöver formulera frågor som ger nya perspektiv och får klienten att se på sig själv och sina utmaningar på ett nytt sätt. Kraftfulla frågor gör så att klienten utmanar sina egna begränsningar och kan agera på nya sätt och växa. Målet är att den du coachar ska reflektera och få ökad medvetenhet om den aktuella situationen, sina tankar och sina alternativ. Frågorna och svaren hjälper klienten framåt.
I coachutbildningar kommer ofta frågan “Vad är en bra fråga?”. Det beror förstås på person och situation. Generellt är “bra frågor” de som får klienten att se nya möjligheter, tänka nytt och känna sig stärkt och motiverad.
Fråga med aktivt lyssnande och förståelse för klienten
Fråga på ett sätt som visar på aktivt lyssnande och en förståelse för klienten. När du lyssnar aktivt känner klienten sig förstådd och får förtroende för dig. Genom att vara medveten om hur du formulerar och ställer frågorna, visar du att du har förtroende för klientens förmåga och kapacitet att nå sina mål.
Ställ följdfrågor till det som klienten säger, de fördjupar och ökar klientens förståelse för sig själv och sin situation. Det kan vara enkla frågor som “hur menar du då?” eller en enkel uppmaning som “berätta mer!”. Det visar att du lyssnar och försöker förstå.
Att lyssna aktivt innebär också att du uppmärksammar det som inte sägs i ord. Ställ frågor som följer din intuition om vad klienten säger med sitt kroppsspråk, sitt tonläge eller sin blick. Du behöver hänsynsfullt spegla det du uppfattar. Det kan exempelvis vara “Jag hör att du säger att du vill nå målet, men du låter inte så entusiastisk på rösten. Stämmer det?”
Dina frågor behöver vara fria från dina värderingar. Du har med dig dina erfarenheter, referensramar, uppväxt och din historia med in i coachrummet och givetvis påverkar detta hur du ställer frågor och vilka frågor du stället. Ansträng dig för att i så stor utsträckning som möjligt släppa dina egna värderingar och tankar för att till fullo lyssna till och förstå klienten.
När du lyssnar aktivt så ställer du inga retoriska frågor. En retorisk fråga är en fråga där svaret redan är givet. Det kan exempelvis vara när du frågar om du får berätta vad du hör och börjar göra det, utan att stämma av med klienten om den verkligen vill lyssna.
Om du frågar för mycket, slutar du lätt att lyssna. Du behöver följa klientens tempo till stor del. För många kraftfulla frågor kan ta udden av de du redan ställt. Låt klienten få fundera och prata om de tankar hen fått av den fråga du ställt. Blir klienten tyst när du ställt en fråga har du lyckats ställa en fråga som får klienten att tänka efter. Kommer svaret omedelbart har klienten redan tänkt tanken.
Visa förståelse
Visa också genom dina frågor att du förstår klientens situation, i varje fall att du tror att du förstår. I vanliga fall är öppna frågor att föredra, men just här kan du använda direkta eller alternativfrågor som visar att du förstår. Du kan exempelvis fråga:
- Ger du andra mer än du får tillbaka?
- Behöver du tid för dig själv?
- Är det du själv eller din omgivning som ställer kraven?
- Har du mer att ge?
Förutsätt att klienten redan har funderat över sitt problem eller utmaning, och även tittat på och provat olika alternativa lösningar. Klienten är expert på sig själv och ofta också omständigheterna kring frågan hen kommer med till dig. Det är inte coachens uppgift att komma med kreativa och fantastiska förslag på vad klienten ska göra. Klienten har troligen redan provat det mesta.
Om du märker att du har en egen agenda behöver du släppa den och visa att du tror på klientens egen förmåga. Ibland tror vi att vi vet vad som är bäst för klienten. Ledande frågor där vi ger lösningar och råd formulerade som frågor ska undvikas. Det kan exempelvis vara “Vad tror du skulle hända om du började springa?” eller “Vad skulle hända om du pratar med din chef om detta?”. Detta är alltså inte kraftfulla frågor utan exempel på förslag kamouflerade till frågor.
I slutet av en session kan du ställa avslutande frågor, som “Vad vill du göra för att nå ditt mål?”, “ När ska du göra det?”, “Vilka steg ska du ta?” och “Kan du boka in det nu?”. För vissa klienter är liknande uppmanande frågor uppskattade, medan andra kan vilja smälta det som kommit upp under sessionen tills ni ses nästa gång. Klienter som inte vill ta några steg än, kan ändå göra något konkret som att fundera vidare, skriva listor på olika alternativ, undersöka aspekter relaterade till målet eller liknande. Det gäller att känna av vad klienten vill och behöver och kunna släppa om hen inte är redo att ta nya konkreta steg än.
Visa förståelse för att alla klienter har olika takt i en förändringsprocess. Ibland kan du behöva tålamod, när klienten kanske inte går framåt lika fort som du tycker att hen borde. Det är inte vad du skulle göra om du vore i samma situation som gäller, utan vad just den klient du har behöver och klarar av som är relevant.”
Imorgon kommer ett inlägg om utmanande frågor. På Coachutbildningen arbetar vi kontinuerligt med kraftfulla coachfrågor och vi här särskilt fokus på det dag 1 och 2.