Kraftfulla frågor del 2 – utmanande frågor

dec 4, 2024

Utmanande frågor

Det finns mängder av sätt att ställa utmanande coachingfrågor på. De behöver inte vara komplicerade utan kan vara frågor som svarar på när, var, vad, hur, vilka och vilket. Exempelvis:

  • När är du motiverad?
  • När är du som bäst?
  • Vad gör att du vill nå just detta mål?
  • Vad vill du att livet ska handla om?
  • Hur tillåter du dig att vara ditt bästa jag?
  • Hur speglar ditt liv dina viktigaste värderingar?
  • Hur kommer du att känna när du nått ditt mål?
  • Vilka styrkor har du som kan hjälpa dig att nå målet?
  • Vilket är det mest originella råd du skulle kunna ge till dig själv?
  • Om inte om fanns, skulle vi kunna göra vad som helst!

Hjälp klienten att komma bortom sina hinder

Hjälp klienten att komma bortom sina hinder och bilder av vad som är möjligt eller inte med hjälp av det kraftfulla ordet Om. Att fantisera fritt runt vad som skulle kunna vara möjligt om inte om fanns, kan hjälpa klienten att se nya vägar, få ökad insikt och utforska alternativ.

  • Om allt vore möjligt, vilka mål skulle du ha då?
  • Om du vore en fluga på väggen som tittade på din situation, vad skulle du upptäcka då? Vad förvånar dig eller gör dig nyfiken?
  • Om du skulle sluta kämpa med denna fråga, vad skulle du göra istället?
  • Om du skulle göra allt för att misslyckas med att nå ditt mål, vad skulle du göra då och vad lär du dig av det?
  • Om du var ditt bästa jag, vad skulle du göra då?
  • Om du hade superkrafter och klarade allt, vad skulle du vilja då?
  • Om du inte hade den här utmaningen i livet nu, hur skulle det då vara?
  • Om du ser dig själv om fem år framåt och du har nått dina mål, vad har hänt?

Utmana klientens antaganden om sig själv

Utmana de antaganden som klienten kan ha om sig själv. Många människor sätter etiketter på och värderar sig själv. Utforska och ifrågasättdet klienten säger om sig själv, sin förmåga och sitt mål. Om en klient säger att hen är en presterarare, fråga vad hen menar med det. Vilka fördelar finns det med att vara en presterare? Hur kan hen använda den sidan för att nå sina mål? Om någon säger att hen ärför slarvig för att nå sitt mål, utforska tillsammans vad hen menar och vad hen kan tänka istället för att nå sitt mål. Samma sak om en klient säger att hen inte tror att hen passar som chef. Utforska vad hen menar och vad hen vill bakom sitt eget antagande om sig själv. Du kan också fråga om det som klienten säger om sig själv verkligen är sant och hur hen vet det.

Timing och tårar

Att känna av när det är dags för mer kraftfulla och utmanande frågor och på vilket sätt du ska ställa dem är en viktig kompetens. Du behöver läsa av klienten och se vad som fungerar. Det händer att en klient kan säga att de vill ha motstånd, men när de väl får det, går de genast i försvar. Då behöver du börja bygga upp tilliten igen eller lyfta frågan. Alla är olika och behöver också olika lång tid för att känna förtroende för en person.
När du använder kraftfulla frågor är det viktigt att ha rätt timing och göra det med värme och empati för klienten och hens utmaningar. Är klienten inte redo att gå djupare med en fråga kan en kraftfull fråga leda in i en försvarsposition.
Vid det första mötet med klienten är det viktigaste att skapa tillit och förtroende. Du ska visa att du tror på klientens egen styrka och potential att lyckas med det hen vill. Att vara tuff, utmanande och ifrågasättande i början skapar sällan tillit.
En riktigt kraftfull fråga som ställer klientens perspektiv på ända leder ofta till tystnad. Det tar tid för klienten att reflektera och ta in det nya. Ta det då lugnt, låt klienten fundera och smälta det nya. Om du stör med ytterligare en fråga kan du förstöra den processen. Det kan hända att klienter börjar gråta av de insikter hen får eller de hinder hen ser. Låt det bara vara så ett tag och fortsätt sedan med dina frågor. Du behöver inte trösta, men kan visa empati. Visa med ditt kroppsspråk att känslan är okej och att du är okej med klienten reaktion. Du kan spegla det du ser och säga exempelvis: “Jag ser att du blev berörd.” Låt klienten kommentera det om hen vill. Efter en stund kan du fråga vad hen behöver och sedan om hen vill att ni går vidare. Försök föra klienten varsamt framåt för att inte fastna i det sorgsna, utan kan börja titta framåt.

Ovanstående text är ett utdrag ur Nya Coachboken av Anja Lindberg. Boken ingår som en del av kursmaterialet när du går Coachutbildningen.

Nästa vecka kommer ett inlägg om Kraften i nästa fråga.